تعویض تسمه درب اتوماتیک

تعویض تسمه درب اتوماتیک

امروزه درب‌های اتوماتیک در صنعت در و پنجره و همچنین آسانسورسازی جایگاه ویژه ای پیدا کرده اند. به طوری که سازندگان و مالکان ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری، بیمارستان‌ها، شرکت‌ها، نمایشگاه‌ها، فروشگاه‌ها و مراکز خرید، فرودگاه‌ها، مرکز آموزشی و… به کارگیری درب اتوماتیک را به درب‌های معمولی ترجیح می‌دهند.

با توجه به مزایای درب اتوماتیک از جمله زیبایی و جلوه ظاهری، موارد بهداشتی و مهمتر از آن حفظ امنیت ساختمان‌ها و مراکز مختلف، در اغلب سازه‌ها، درب اتوماتیک جایگزین درب‌های معمولی شده است، در نتیجه تولید قطعات و اجزای آنها نیز به سرعت رو به افزایش است. بنابراین مانند سایر تجهیزات مکانیکی و الکترونیکی پیشرفته، کارایی بی نقص درب اتوماتیک نیز مستلزم سرویس‌های دوره ای می‌باشد.

این سرویس‌ها شامل بازبینی دوره ای، تنظیم و نظارت بر عملکرد صحیح درب اتوماتیک و در صورت بروز مشکل، عیب یابی قطعات، تعمیر و در مواردی تعویض قطعه است. به منظور عملکرد بهینه و بی نقص درب اتوماتیک لازم است سرویس این درب‌ها و در صورت نیاز تعویض قطعات توسط افراد ماهر، متخصص و مجرب انجام پذیرد.

تعویض تسمه درب اتوماتیک (1)

یکی از قطعات فیزیکی مهم در این نوع درب‌ها، تسمه درب اتوماتیک است که وظیفه آن انتقال انرژی و حرکت دادن درب در جهات مختلف است. در نتیجه اگر تسمه آسیب ببیند، کارایی درب اتوماتیک نیز دچار مشکل خواهد شد. همین مسئله لزوم بازبینی عملکرد تسمه و در مواقع ضروری تعویض تسمه درب اتوماتیک را تائید می‌کند. فرایند تعویض تسمه علیرغم سادگی، بایستی توسط افراد متخصص در زمینه درب اتوماتیک صورت گیرد.

اپراتورهای درب اتوماتیک

به سیستم فرمان دهی برای کنترل باز و بسته شدن درب اتوماتیک اصطلاحا” اپراتور گفته می‌شود. اپراتورها دربرگیرنده اجزای درب اتوماتیک از جمله موتور، تسمه، شاسی، هانگر، میکرو کامپیوتر، سنسورها و… هستند. از محبوب‌ترین این اپراتورها می‌توان به اپراتور لابل، اپراتور رکورد و اپراتور دورما اشاره کرد.

اپراتور درب اتوماتیک برند لابل

در میان اپراتورهای درب اتوماتیک، متداول‌ترین و ارزان‌ترین اپراتور موجود در بازار “اپراتور لابل” است که قدرت آن متوسط بوده و در دو مدل اپراتور”مارول لابل” و اپراتور “ماراس لابل” موجود می‌باشد.

  • اپراتور مارول لابل

این نوع اپراتور درب اتوماتیک برای درب‌های یک لت و دو لت شیشه ای با سرعت جا به جایی متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرعت حرکت در درب‌های یک لت 60 سانتی متر بر ثانیه و در درب‌های دو لت 50 سانتی متر بر ثانیه می‌باشد. موتور استفاده شده در این مدل از اپراتور، دانکر است که به 320 ولتاژ ورودی نیاز دارد. وزن آن 100 کیلوگرم است و در هنگام قطع برق از باتری پشتیبان استفاده می‌کند. اپراتورهای مارول لابل در دمای ۲۰- تا ۵۵+ قابل استفاده هستند.

  • اپراتور ماراس لابل

در این نوع اپراتور درب اتوماتیک، از موتور دانکر آلمانی استفاده شده است که بسیار قدرتمند و دارای حساسیت بالا می‌باشد. اپراتورهای ماراس لابل به دلیل به کارگیری چشمی‌های فتوسل از حساسیت بسیار بالایی در تشخیص مانع برخوردارند. این اپراتورها نیز در زمان قطعی برق از باتری پشتیبان استفاده می‌نمایند، البته به تعداد محدودتر. همچنین در این مدل اپراتور در هنگام قطع برق می‌توان به صورت دستی نیز درب را باز یا بسته نمود.

تعویض تسمه درب اتوماتیک (3) اپراتور درب اتوماتیک برند رکورد

اپراتور درب اتوماتیک رکورد یکی از بهترین انواع موجود در بازار است که کارخانه تولید آن در کشور سوئیس می‌باشد. این کارخانه انواع قطعات را با بهترین کیفیت ساخته و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌کند. حسگرهای چشمی این اپراتور، محصول خود شرکت رکورد می‌باشند. در هر سیستم یک حسگر چشمی مایکروویو و یک حسگر چشمی پرده ای مایکروویو وجود دارد. علاوه بر این اپراتور درب اتوماتیک رکورد یک پک کامل از قطعات را نیز در بر می‌گیرد.

تعویض تسمه درب اتوماتیک (2)

تسمه درب اتوماتیک

تسمه درب اتوماتیک یکی از مهم ‌ترین اجزای این نوع درب‌ها محسوب می‌شوند. این تسمه‌ها به صورت حلقه ای موجود است و به منظور انتقال انرژی و تسهیل حرکت، با جنسی نرم و منعطف تولید می‌شود، در عین حال مانند تسمه تایم خودرو از مقاومت بالایی برخوردارند و به ندرت دچار مشکل می‌شوند.

تسمه درب اتوماتیک به دور قرقره پیچیده می‌شود و وظیفه آن اتصال مکانیکی و همچنین منتقل کردن نیرو و انرژی می‌باشد. بنابراین زمانی که قرقره‌ها در جهات مختلف حرکت می‌کنند، تسمه‌ها نیز به همراه آنها به حرکت درمی آیند. تسمه ها معمولا” نیازی به تعویض ندارند، اما تسمه آسیب دیده می تواند کل عملکرد سیستم را مختل کند، بنابراین در صورت نیاز تعویض تسمه لازم و ضروری است.

انواع تسمه درب اتوماتیک

تسمه‌های درب اتوماتیک در انواع مختلف در بازار موجود هستند که شامل تسمه سیم بکسلی، تسمه چینی، تسمه الیافی و… است. جنس تسمه‌ها معمولا” پارچه ای، لاستیکی یا چرمی است. اما گاهی در ساخت تسمه درب اتوماتیک به منظور استحکام و قدرت کششی بیشتر، از موادی همچون فولاد، پلی استر، سیم، نایلون و سایر مواد محکم و در عین حال منعطف استفاده می‌شود. در موقع خرید یا تعویض تسمه درب اتوماتیک بایستی به جنس آن نیز توجه نمود.

تعویض تسمه درب اتوماتیک (4)

امتیازات تسمه درب اتوماتیک نسب به سایر قطعات

  • تسمه درب اتوماتیک با عملکردی ساده همراه است و کارکرد آن مانند چرخ دنده‌ها حساس و پیچیده نیست.
  • صدای حرکت تسمه درب نسبت به چرخ دنده‌ها و زنجیر پایین ‌تر است.
  • نسبت به سایر قطعات درب اتوماتیک بازدهی بالاتری دارد.
  • نیازمند روغن کاری دوره ای نمی‌باشد.
  • نسبت به سایر قطعات درب اتوماتیک، وزن کمی دارد.
  • به آسانی می‌تواند نیرو را منتقل کند.
  • این تسمه‌ها در مقابل وزن، بسیار مقاوم هستند.
  • انرژی و نیرو را به طور کامل و بدون اتلاف به سایر اجزای درب اتوماتیک منتقل می‌کنند.
  • تسمه درب اتوماتیک اغلب نیاز به تعویض ندارد، مگر در موارد خاص و ضروری.

وظیفه تسمه درب اتوماتیک

تسمه درب اتوماتیک انرژی را از موتور دریافت و به سایر اجزای سیستم منتقل می‌کند. برای ساخت تسمه معمولا” از لاستیک، پارچه، چرم و پلیمرهای منعطف استفاده می‌شود تا روند انتقال انرژی آسان‌ تر باشد.

تعویض تسمه درب اتوماتیک (5)

عیب یابی درب اتوماتیک

از آنجا که درب اتوماتیک همانند سایر سیستم های مکانیکی – الکترونیکی ممکن است بعد از مدتی دچار آسیب و نقص عملکرد شود، بازبینی دوره ای (حداقل هر شش ماه یکبار) توصیه می‌گردد. در سرویس دوره ای اگر عملکرد دستگاه دچار مشکل باشد، مرحله عیب یابی بسیار مهم و حائز اهمیت است تا محل بروز مشکل به خوبی تشخیص داده شده و با تعمیر یا تعویض قطعات مشکل به طور کامل مرتفع شود.

کارشناسان به منظور عیب یابی و بررسی عملکرد دستگاه، تمامی اجزای درب اتوماتیک از جمله موتور، چشمی، ریل، هنگر، باکس کنترل، سنسورها، ضربه گیرها، قفل‌ها، تسمه درب اتوماتیک و… را مورد بازبینی و تست قرار می‌دهند، زیرا امکان آسیب دیدن تمام این قطعات بعد از مدتی استفاده از درب اتوماتیک وجود دارد، بنابراین تعمیر یا تعویض قطعه جهت عملکرد بهتر سیستم و جلوگیری از گسترش مشکل، ضروری است.

تعویض تسمه درب اتوماتیک

تعویض تسمه درب اتوماتیک

از قطعات مهم در این نوع درب‌ها، تسمه درب اتوماتیک می‌باشد که ممکن است دچار نقص عملکرد شود. در اکثر مواقع تسمه درب اتوماتیک بعد از مدتی استفاده، دچار شل شدگی خواهد شد که رفع این مسئله با سفت کردن تسمه‌ها و قرار دادن آنها در محل مناسب خود، به سادگی امکانپذیر است. این تسمه‌ها به ندرت دچار آسیب می‌شوند و معمولا” نیازی به تعویض ندارند، اما در صورت بروز مشکل و تشخیص کارشناسان برای تعویض تسمه درب اتوماتیک، لازم است این قطعه جایگزین شود.

در انتها باید به این نکته اشاره کنیم که اگرچه کار تهیه، جایگزینی و تعویض تسمه درب اتوماتیک فرایندی آسان به نظر میرسد، اما برای اطمینان خاطر و پیشگیری از مشکلات احتمالی آتی بهتر است مسئولیت عیب یابی، تعمیر و یا در صورت لزوم تعویض قطعات را به کارشناسان و متخصصان در این حوزه بسپاریم. در این میان بهترین شرکت‌های خدمات پس از فروش درب اتوماتیک می‌توانند کیفیت قطعات و همینطور عملکرد بی نقص آنها را برای شما تضمین نمایند و با به کارگیری نیروهای متخصص برای نصب، تعمیر و تعویض درب اتوماتیک و قطعات آن، شرایط عملکرد مطلوب درب‌ها را فراهم سازند.

خدمات ما